Aflevering 3: Je koers bepalen

Doelstelling blogserie Leiderschap

Meer weten over de doelstelling van deze blogserie over leiderschap? Klik dan hier:

Toon text

Inleiding

De blogserie Leiderschap: IK, WIJ, ZIJ heeft de volgende doelstellingen:
1. IK: Leidinggevenden bewust maken van hun diepste drijfveren en de gevolgen daarvan voor effectief leiderschap – blogs 1-4
2. ZIJ: Leidinggevenden bewust maken van hun bijdrage aan het functioneren en de groei van medewerkers en teams – blogs 5-8
3. WIJ: Leidinggevenden bewust maken van hun rol in de organisatie en de organisatiedoelen – blogs 9-12
4. ZIJ: Leidinggevenden bewust maken van hun rol bij het doorvoeren van veranderingen – blogs 13-16
5. IK, WIJ, ZIJ: Leidinggevenden bewust maken van de essentie van luisteren voor goed leiderschap – blogs 17-20

Deel 1 Leidinggeven: wie ben ik?

Wie ben ik? De vier blogs in dit eerste deel van deze blogserie (1-4) gaan over de identiteit van jou als leidinggevende. Dit derde blog gaat over het bepalen van je missionstatement. Als je weet wat je innerlijke principes en waarden zijn (zie blog 2) ben je in staat een missionstatement te formuleren. Met andere woorden: dan weet je welke koers je wilt varen.

Van stimulus naar respons

In het eerste blog van deze serie beschreef ik twee vormen van gedrag, respons geven op een stimulus, een prikkel. Dat kan reactief of proactief. Ik beschrijf hieronder een persoonlijk voorbeeld.

Als ondernemer kan ik 24/7 werken als ik wil. Ik heb ruim voldoende aanbod voor afspraken, er is altijd administratie te doen, ik houd van schrijven en ik vind ook het Loopbaanparadox Netwerk belangrijk. Hoe kies ik nu? Als ik al het werk aanneem dat ik aangeboden krijg en daar niet over nadenk, reageer ik reactief en werk ik waarschijnlijk ook 24/7. Maar als ik proactief reageer, dan laat ik wat ruimte tussen de stimulus en de respons. Ik vraag mij af: wil ik al het werk aannemen? Kan ik dat? Komt dat overeen met de principes en waarden die bij mij horen?

Het belang van een missionstatement

Als je je principes en waarden helder hebt, kun je deze verwoorden in een missionstatement. En met dit missionstatement creëer je ruimte tussen stimulus en respons. In mijn persoonlijke missionstatement staan onder andere de volgende zinnen:

Ik kies ervoor om ruimte te maken voor stilte en rust.

Op woensdag ben ik buiten. Op zondag heb ik stilte, rust en inkeer.

Deze afbakening helpt mij. Concreet betekent dit voor mij dat ik vier dagen hard werk en lange dagen maak. Op woensdag, zaterdag, zondag en ’s avonds werk ik niet. Alleen heel urgente zaken kunnen hiertussen komen. Zo blijf ik dicht bij mijzelf en wat ik persoonlijk belangrijk vind. Hoe werkt dit nu in de praktijk? Twee voorbeelden.

Voorbeeld 1

Ik zit in een bijeenkomst. Aan het einde ervan moet het volgende overleg gepland worden. Woensdag is de enige dag die voor iedereen kan. Niet voor mij. Ik zal bij het volgende overleg niet aanwezig zijn.

Voorbeeld 2

Een klant van mij belt. Hij is uitgenodigd door het UWV voor een keuring. Ik heb hem van tevoren beloofd om mee te gaan, omdat het een nogal ingewikkelde situatie betreft. De uitnodiging van het UWV valt op woensdag. Ik zeg toe om mee te gaan.

Het lijkt in dit tweede voorbeeld of ik afwijk van mijn eigen missionstatement. Dat is niet het geval. Het is een weging tussen twee dingen die ik vanuit mijn missionstatement echt wil. In datzelfde missionstatement staat namelijk ook:

Ik kies ervoor een loopbaanbegeleider en persoon in mijn netwerk te zijn, die tevreden is over haar werk.

In dit geval kies ik ervoor om de kwaliteit van mijn werk te laten prevaleren boven mijn vrije woensdag. De reden is de complexiteit van de situatie en het feit dat afspraken met het UWV niet heel flexibel te verplaatsen zijn.

Een duidelijke koers varen

Het is belangrijk om voor jezelf helder te hebben wat voor jou als leidinggevende belangrijk is. Een missionstatement helpt daarbij. Het kan fungeren als een richtlijn waaraan je je respons kunt ijken. Zo loop je niet steeds achter jezelf en de feiten aan. Ook voorkom je daarmee dat je met dingen bezig bent die voor jou minder belangrijk zijn. En ten slotte geeft het je richting in grote en kleine keuzes om echt te doen wat je wilt. Met andere woorden: je vaart een duidelijke koers.

Hoe schrijf ik mijn eigen missionstatement?

In coaching stimuleer ik klanten regelmatig tot het maken van een missionstatement. Met verrassend resultaat. Regelmatig komen klanten erachter dat ze veel meer regie over hun eigen leven hebben dan ze tot dan toe dachten.

Het is voor veel mensen nog niet zo gemakkelijk om een soortgelijk document te schrijven. In de coaching behandel ik met klanten de volgende drie vragen om te komen tot een persoonlijk missionstatement:

  1. Bepaal je persoonlijke waarden (zie bijvoorbeeld de waardenlijst op deze site en kies er zeven – http://patrickschriel.nl/2013/04/25/kernwaarden-lijst-voorbeelden-en-waarden-oefening).
  2. Welke rollen vervul je in je leven? Je kunt dan denken aan werknemer, vader, vriend, enzovoort.
  3. Wie wil jij echt zijn, vanuit je waarden, in de verschillende rollen?

Groeivraag

Heb jij behoefte aan een persoonlijk missionstatement? Wat zou de meerwaarde voor jou als leidinggevende kunnen zijn? Wanneer je een missionstatement wilt schrijven, is mijn advies om het boek van Stephen Covey te lezen en te gebruiken (zie de literatuurlijst). Wanneer plan je voor jezelf dat het statement er is?

Vooruitblik

Volgende week luisteren we voor de laatste keer naar Covey. We kijken naar de zeven eigenschappen van effectief leiderschap die je kunnen helpen om vast te houden aan je missionstatement. Anders gezegd: aan de koers die je wilt varen.

Bronnen voor deze serie

Meer weten over de bronnen die voor deze serie zijn geraadpleegd? Klik dan hier:

Toon text

Bronnen voor deze serie

  • Ardon, A. (2013), Doorbreek de cirkel! Hoe managers onbewust verandering blokkeren, Amterdam / Antwerpen: Uitgeverij Business Contact.
  • Benedictus van Nurcia (2008), De regel van Sint-Benedictus, Amsterdam: Athenaeum – Polak & Van Gennep.
  • Collins, J. (2014), Good to Great. Nederlandstalige editie. Waarom sommige bedrijven een sprong vooruit maken… en andere niet, Amsterdam/Antwerpen: Business Contact.
  • Covey, S.R. (2007), De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, Amsterdam/Antwerpen: Business Contact.
  • Derkse, W. (2003), Een leefregel voor beginners, Tielt: Lannoo.
  • Hulst, P. van der (2008), Ergotherapeutische interventies in de balans van Arbeid en Gezondheid. Onderzoeksscriptie: Opleiding voor Arboconsultants, Master of Occupational Health, NSPOH.
  • Introductiecursus Presentietheorie (2014) http://www.presentie.nl/educatie/cursussen/120-zesdaagse-cursus-introductie-in-de-presentietheorie-2013
  • Leergang Beleef Benedictus (2014) http://www.beleefbenedictus.nl
  • Rossum, Cora van (2014), Kwetsbaarheid is kracht. Menselijk maatwerk in duurzaam, inspirerend en ambachtelijk loopbaan- en studiekeuzeadvies, Uitgave Loopbaanparadox.
  • Rossum, Cora van (2015), Verbinding creëren door te luisteren, in: CoachLink Magazine 3, pp. 82-85.
  • Whitworth, L., H. Kimsey-House & Ph. Sandahl (2007), Co-Actief Coachen. Nieuwe vaardigheden voor professioneel en persoonlijk coachen, Zaltbommel: Thema.

Over het blog

De missie van Loopbaanparadox is: Kwetsbaarheid is kracht! Menselijk maatwerk in duurzaam, inspirerend en ambachtelijk loopbaan- en studiekeuzeadvies. Het blog draagt in dit kader kennis, inspiratie en deskundigheid over en verschijnt iedere maandag.

De foto’s zijn van fotograaf Marcel Sjoers (www.marcelsjoers.nl). Ze zijn te bestellen via marcel@marcelsjoers.nl. Het blog is geschreven door Cora van Rossum (www.loopbaanparadox.nl) en staat onder redactie van Marleen Schoonderwoerd (http://www.linkedin.com/in/marleenschoonderwoerd).

Wanneer door dit blog persoonlijke dilemma’s boven komen, is het altijd mogelijk om hierover te mailen (cora@loopbaanparadox.nl). Gratis!

Cora van Rossum – www.loopbaanparadox.nl – 27-7-2015

Dit vind je misschien ook leuk...