17b De blauwe strik

Doelstellingen van de serie Karakter en Beverburchten

Meer weten over de doelstellingen van deze serie? Klik dan hier:

Toon text

‘Stilte staat tegenover zelfzucht en gebed tegenover grootspraak.’ Dat is een heel korte samenvatting van wijze woorden die ik las bij Abraham Heschel, een joodse filosoof, en die alles te maken hebben met karaktervorming, het onderwerp van deze blogserie.

Karaktervorming gebeurt daar waar jij je laat veranderen aan het leven. Deze verandering ontstaat waar jij je verhoudt tot ‘het anders’ in jezelf, in de ander en het andere. Tot dat wat we snappen, kunnen we ons gemakkelijk verhouden. In het leven komen we echter voortdurend zaken tegen in onszelf, in de ander en in het andere die we helemaal niet goed snappen. De neiging die dan automatisch ontstaat, is om in afweer te stappen, een oordeel te vellen of onze ogen te sluiten. En juist wanneer we dat niet doen en ons verhouden tot ‘het anders’ waarmee we geconfronteerd worden, ontstaat karaktervorming.

De stilte schept ruimte voor de confrontatie met het andere. In de stilte stopt de gerichtheid op alleen onszelf. In de stilte komt de grootspraak tot zwijgen. In de stilte vallen het (ant)woord en het weten weg. Dan kunnen we op andere gedachten komen. De stilte schept ruimte voor karaktervorming.

Ik zoek zelf een aantal keren per jaar een week(end) de stilte om zo de grote woorden om en in mijzelf weer even kwijt te raken. Te komen bij niet-weten. Ook mijn eigen angst en onzekerheid onder ogen te zien, die meestal oorzaken zijn van grootspraak. En zo nieuwe gedachten op te kunnen laten komen. Deze manier van leven helpt mij om te oefenen, zodat ik mijn karakter in kleine stappen kan vormen. Een levensproces.

Een andere vorm om tot stilte én karaktervorming te komen, is bewust reflecteren. Bijvoorbeeld in de vorm van een dag- of logboek. Hoe reageerde ik in deze (werk)situatie? Zou dit anders kunnen? Hoe wil ik mij ontwikkelen? Wat staat mij daarbij in de weg? Wat is mijn kracht?

Nog een manier om je karakter te vormen, is door middel van een intervisiegroep. Een intervisiegroep kan je helpen om je eigen dilemma’s, ontwikkelpunten en vragen met anderen onder woorden te brengen en anderen de gelegenheid te geven je een spiegel voor te houden.

Een persoonlijk voorbeeld. Ik heb een eigen bedrijf. Dat betekent dat ik behalve concrete prestatiedoelen (bijvoorbeeld: ik wil dan en dan een workshop hebben ontwikkeld) ook oefen- en ontwikkeldoelen stel. Ik ben iemand met veel visie. Omdat ik behoorlijk introvert ben en eigenlijk ook best verlegen, breng ik die visie niet zo makkelijk voor de bühne. Mijn oefen- en ontwikkeldoel is dat ik mijn visie zo verwoord dat ik anderen ermee help om zich te ontwikkelen en zo mijzelf zichtbaar maak met mijn visie. Dit gaat over karaktervorming. Dan gaat het over mijn eigen dilemma’s onder ogen zien en daarmee dealen. Stilte, intervisie, supervisie en goede collegiale contacten helpen mij om met mijn dilemma’s te dealen.

Ik zie het leven als een speelveld waarop allerlei toestellen staan die ik mag ontdekken, verkennen, ermee oefenen en zo mijzelf ontwikkelen. Dat helpt me om niet teleurgesteld te raken over al die dingen waar ik niet tevreden over ben, die niet gelukt zijn en die ik niet gehaald heb. Ik mag oefenen. Ik mag spelen.

Karaktervorming kan alleen plaatsvinden wanneer we tot stilte en tot stilstand komen, sprakeloos en ant-woord-loos durven worden en zo andere gedachten toelaten. In de komende blogs beschrijf ik twintig eigenschappen of elementen die bijdragen aan karaktervorming. Deze eigenschappen of elementen keren terug in de parabels over de familie Bever die ook deel uitmaken van deze blogserie.

Ik hoop dat de blogs en parabels je helpen om tot stilstand te komen en zo in kleine stappen je eigen karakter te vormen!

 

17b. De blauwe strik

Boudewijn Bever is verantwoordelijk voor marketing en communicatie. Dat is hij niet voor niets. Hij vindt het altijd leuk om contacten met andere dieren te leggen. Dat gaat hem gemakkelijk af. Uren kan hij filosoferen met Mol. En iedereen vindt hem een vrolijk en enthousiast dier.

Het leuke aan Boudewijn is dat hij altijd heel goed aanvoelt wat hij wel of niet moet doen in het contact met klanten, maar ook in allerlei andere relaties. Een prettige Bever, vindt iedereen. Boudewijn is zeker niet iemand die op wil vallen. Tegelijk houdt hij er wel van om het net iets anders te doen dan een ander. Zeker als dit de zaken ook nog ten goede komt!

Als Bevers worden ze vaak verward. Bjӧrg wordt regelmatig aangesproken als Bas. Bernt krijgt vragen voor Boaz. En ook Boudewijn wordt nogal eens als een van de andere familieleden aangesproken. Boudewijn gelooft dat marketing en communicatie ook gaan over onderscheidend vermogen. En daar wil hij meer mee.

Op een ochtend staat hij op en knoopt een blauwe strik om zijn staart. Hij rent nog een rondje achter zijn eigen staart aan en glimlacht breed. Zo verschijnt hij bij Bjӧrn, de oudste van de familie en commercieel directeur van het gehele bedrijf.

‘Wat heb jij nou?!’ Een frons boven de neus van Boudewijn.

‘Hoe vind je het?’ vraagt Boudewijn, wel ongeveer vermoedend wat deze broer ervan zal vinden.

‘Nou, dat vind ik niet echt reclame voor Familiebedrijf Bever voor Civiele Techniek. Die strik is echt een vlag op een modderschuit. Zoiets doen Bevers niet!’

Dat was duidelijk. Maar Boudewijn laat zich niet van de wijs brengen.

‘Weet je Bjӧrn, ik ben niet alleen een Bever, ik ben ook Boudewijn Bever. En wanneer ik het fijn vind om een strik in mijn staart te doen, en specifiek een blauwe strik, dan doe ik dat. En er is nog een reden dat ik het doe. We verliezen soms klanten, omdat ze bij jou of bij een ander aankloppen, terwijl ze bij mij moeten zijn. Voortaan weet iedereen dat ik Boudewijn Bever ben en iedereen weet inmiddels wel dat ik verantwoordelijk ben voor marketing en communicatie.’

Het was een heel verhaal geworden. En Boudewijn meende het!

Hoewel veel dieren en zijn eigen familie van alles vonden van de blauwe strik in de staart van Boudewijn, waardeerden veel dieren het stiekem ook. Aan het einde van dat jaar was de omzet van Familiebedrijf Bever gestegen!

(Dit verhaal is een verwerking van het inhoudelijk  Blog 17a. Trouw.)

Groeivraag

Op welke manier breng jij onderscheid aan door trouw te zijn aan wie jij bent? Welke reacties krijg jij daarop? Hoe reageer jij daarop? Lees eventueel nog een keer Blog 17a.

Bronnen voor de serie Karakter en Beverburchten

Meer weten over de bronnen voor deze serie? Klik dan hier:

Toon text

Bronnen voor deze serie

Covey, S.R. (2007), De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, Amsterdam/Antwerpen: Business Contact.

Dam, A. van (2009), De kunst van het falen. Hoe je door effectief leren succesvol kunt presteren, Amsterdam: Ambo.

Derks, W. (2003), Een leefregel voor beginners, Tielt: Lannoo.

Grün, A. (2010), Benedictijnse regels voor een gelukkig leven, Baarn: Forte Uitgevers BV.

Halík, T. (2016), Geduld met God. Twijfel als brug tussen geloven en niet-geloven, Zoetermeer: Uitgeverij Boekencentrum.

Ouaknin, M. (2001), De tien geboden, Amsterdam: Uitgeverij Boom.

Rossum, C. van (2014), Kwetsbaarheid is kracht. Menselijk maatwerk in duurzaam, inspirerend en ambachtelijk loopbaan- en studiekeuzeadvies, Rotterdam: Loopbaanparadox, in eigen beheer.

Rossum, C. van, ‘Angst is niet iets om bang voor te zijn’, in: CoachLink Magazine 2015, nr. 4, pp. 55-58.

Rossum, C. van, ‘Verbinding creëren door te luisteren’, in: CoachLink Magazine 2015, nr. 3, pp. 80-83.

Rossum, C. van, ‘Gezond en duurzaam werken – een leerproces voor werkgever en werknemer!’, in: CoachLink Magazine 2016, nr. 5, pp. 56-59.

Rossum, C. van, ‘Leidinggeven aan gezond en duurzaam werken’ in: CoachLink Magazine 2016, nr. 6, pp. 70-73.

Sinek, S. (2016), Begin bij het waarom. De gouden cirkel van ondernemen, Amsterdam: Uitgeverij Business Contact.

Whitworth, L., H. Kimsey-House & Ph. Sandahl (2007), Co-Actief Coachen. Nieuwe vaardigheden voor professioneel en persoonlijk coachen, Zaltbommel: Thema.

Over het blog

De missie van Loopbaanparadox is: “Kwetsbaarheid is kracht! Menselijk maatwerk in duurzaam, inspirerend en ambachtelijk loopbaan- en studiekeuzeadvies”. Het blog draagt in dit kader kennis, inspiratie en deskundigheid over en verschijnt wekelijks.

De foto’s zijn van fotograaf Marcel Sjoers (www.marcelsjoers.nl). Ze zijn te bestellen via marcel@marcelsjoers.nl. Het blog is geschreven door Cora van Rossum (www.loopbaanparadox.nl) en staat onder redactie van Marleen Schoonderwoerd (http://www.linkedin.com/in/marleenschoonderwoerd).

Wanneer door dit blog persoonlijke dilemma’s boven komen, is het altijd mogelijk om hierover te mailen (cora@loopbaanparadox.nl). Gratis!

Cora van Rossum – www.loopbaanparadox.nl –14-8-2018

Dit vind je misschien ook leuk...