Aflevering 10: De brandstof van jouw onderneming
Doelstelling blogserie Leiderschap
Meer weten over de doelstelling van deze blogserie over leiderschap? Klik dan hier:
Toon text
Inleiding
De blogserie Leiderschap: IK, WIJ, ZIJ heeft de volgende doelstellingen:
1. IK: Leidinggevenden bewust maken van hun diepste drijfveren en de gevolgen daarvan voor effectief leiderschap – blogs 1-4
2. ZIJ: Leidinggevenden bewust maken van hun bijdrage aan het functioneren en de groei van medewerkers en teams – blogs 5-8
3. WIJ: Leidinggevenden bewust maken van hun rol in de organisatie en de organisatiedoelen – blogs 9-12
4. ZIJ: Leidinggevenden bewust maken van hun rol bij het doorvoeren van veranderingen – blogs 13-16
5. IK, WIJ, ZIJ: Leidinggevenden bewust maken van de essentie van luisteren voor goed leiderschap – blogs 17-20
Deel 3 WIJ: Leidinggeven aan je organisatie
Volgens Jim Collins zijn ondernemingen succesvol als zij weten wat hun talent is, wat hun brandstof is en wat hun hartstocht is. In zijn boek Good to great noemt hij dit het Egelprincipe. In dit tiende blog staat de vraag centraal: wat is de brandstof van jouw onderneming?
Nog een keer: het Egelprincipe
Voor het overzicht nog een keer de drie cirkels van het Egelprincipe. Bedrijven zijn succesvol in het grijze gebied. Ondernemingen weten dan van zichzelf:
- waarin zij de allerbeste zijn;
- op welke brandstof de economische motor van hun onderneming loopt;
- wat de hartstocht van hun onderneming oproept.
(Collins 2014, p. 120)
De brandstof van jouw economische motor
Wat bedoelt Collins precies met de ‘brandstof’ van je onderneming? Feitelijk gaat het hierbij om de winst die je als onderneming kunt behalen. Welke activiteit levert de meeste economische winst op? Collins noemt het voorbeeld van Gillette. Het bedrijf Gillette kwam erachter dat het veel meer winst haalde uit herhalingsaankopen, zoals wegwerpscheermesjes dan bijvoorbeeld de verkoop van Mach3, duurzame scheermesjes. Door het inzicht hierin konden ze daarop ook verder inzetten.
De brandstof van Loopbaanparadox
Binnen Loopbaanparadox kan ik op veel manieren mijn winst in kaart brengen. Ik kan de winst per klant of traject bepalen. Ook kan ik kijken in welke branches ik de meeste winst maak, bijvoorbeeld in het onderwijs of de zorg. Of ik kan mijn winst per locatie bekijken.
Om met dat laatste te beginnen. Mijn hoofdvestiging is Rotterdam. Daar werk ik om mijn klanten op een zo goed mogelijke manier van dienst te zijn. Als de klanten die ik op andere locaties zie, mij meer kosten geven en leiden tot minder opbrengsten, dan is het een logische keuze om voortaan volledig in Rotterdam te gaan werken. Mits er een belangrijker brandstof is voor Loopbaanparadox en ik denk dat die er is.
Ik krijg vaak vragen voor trajecten met veel complexiteit, waarbij voor mensen die ziek zijn ander werk gevonden moet worden. Deze trajecten met mensen liggen regelmatig ook buiten de regio Rotterdam, en dat betekent extra reistijd en kosten.
Toch heb ik ervoor gekozen om ‘locatie’ niet als de economische brandstof van mijn organisatie te zien. Juist deze trajecten zijn voor mij economisch belangrijke brandstof. Zij leveren mij het meeste op, in het geheel van mijn caseload. Én in deze trajecten wordt mijn talent zichtbaar, namelijk het integreren van de zeven kerncompetenties (zie blog 9).
Denktank
Hoe kom je er nu achter wat de brandstof is van je onderneming? Zowel voor dit element als voor de andere drie elementen van het Egelprincipe reikt Collins hiervoor het idee aan van een denktank.
De denktank is een informeel en permanent orgaan binnen een onderneming, en bestaat uit leden van het managementteam, maar zeker ook uit mensen vanuit andere vakgebieden. De denktank heeft als doel om te argumenteren en debatteren over talent, brandstof en hartstocht. Het gaat er daarbij niet om dat er consensus wordt bereikt. De denktank neemt ook geen formele beslissingen, die bevoegdheid ligt bij de CEO.
Via een denktank genereer je veel denkkracht en creativiteit. In aflevering 4 van deze serie besprak ik onder andere het ontstaan en de ontwikkeling van het Loopbaanparadox Netwerk (http://loopbaanparadox.nl/loopbaanparadox-netwerk). Hoewel ik als klein bedrijf geen denktank om mij heen heb, fungeren veel van de leden van het Loopbaanparadox Netwerk voor mij als meedenkers. Zij houden mij fris en scherp en helpen mij om nodige koerswijzigingen door te voeren. Zelf ben ik een mensenmens. Daardoor ‘vergeet’ ik soms de brandstof van mijn onderneming. De leden van mijn netwerk houden mij hierop scherp. Gelukkig! En ik op mijn beurt houd hen scherp op het evenwicht tussen hún talent, brandstof en hartstocht!
Groeivraag
Wat is de brandstof van jouw organisatie? Wanneer je dit niet weet, hoe kom je erachter? Wat wil je met deze kennis? Waarop ga je bijsturen?
Vooruitblik
Volgende week kijken we opnieuw naar de drie cirkels in het Egelprincipe. Dan staat de vraag centraal: wat is de hartstocht van jouw organisatie?
Bronnen voor deze serie
Meer weten over de bronnen die voor deze serie zijn geraadpleegd? Klik dan hier:
Toon text
Bronnen voor deze serie
- Ardon, A. (2013), Doorbreek de cirkel! Hoe managers onbewust verandering blokkeren, Amterdam / Antwerpen: Uitgeverij Business Contact.
- Benedictus van Nurcia (2008), De regel van Sint-Benedictus, Amsterdam: Athenaeum – Polak & Van Gennep.
- Collins, J. (2014), Good to Great. Nederlandstalige editie. Waarom sommige bedrijven een sprong vooruit maken… en andere niet, Amsterdam/Antwerpen: Business Contact.
- Covey, S.R. (2007), De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, Amsterdam/Antwerpen: Business Contact.
- Derkse, W. (2003), Een leefregel voor beginners, Tielt: Lannoo.
- Hulst, P. van der (2008), Ergotherapeutische interventies in de balans van Arbeid en Gezondheid. Onderzoeksscriptie: Opleiding voor Arboconsultants, Master of Occupational Health, NSPOH.
- Introductiecursus Presentietheorie (2014) – http://www.presentie.nl/educatie/cursussen/120-zesdaagse-cursus-introductie-in-de-presentietheorie-2013
- Leergang Beleef Benedictus (2014) – http://www.beleefbenedictus.nl
- Rossum, Cora van (2014), Kwetsbaarheid is kracht. Menselijk maatwerk in duurzaam, inspirerend en ambachtelijk loopbaan- en studiekeuzeadvies, Uitgave Loopbaanparadox.
- Rossum, Cora van (2015), Verbinding creëren door te luisteren, in: CoachLink Magazine 3, pp. 82-85.
- Whitworth, L., H. Kimsey-House & Ph. Sandahl (2007), Co-Actief Coachen. Nieuwe vaardigheden voor professioneel en persoonlijk coachen, Zaltbommel: Thema.
Over het blog
De missie van Loopbaanparadox is: “Kwetsbaarheid is kracht! Menselijk maatwerk in duurzaam, inspirerend en ambachtelijk loopbaan- en studiekeuzeadvies”. Het blog draagt in dit kader kennis, inspiratie en deskundigheid over en verschijnt iedere maandag.
De foto’s zijn van fotograaf Marcel Sjoers (www.marcelsjoers.nl). Ze zijn te bestellen via marcel@marcelsjoers.nl. Het blog is geschreven door Cora van Rossum (www.loopbaanparadox.nl) en staat onder redactie van Marleen Schoonderwoerd (http://www.linkedin.com/in/marleenschoonderwoerd).
Wanneer door dit blog persoonlijke dilemma’s boven komen, is het altijd mogelijk om hierover te mailen (cora@loopbaanparadox.nl). Gratis!
Cora van Rossum – www.loopbaanparadox.nl – 14-9-2015