20b Oud en nieuw

Doelstellingen van de serie Karakter en Beverburchten

Meer weten over de doelstellingen van deze serie? Klik dan hier:

Toon text

‘Stilte staat tegenover zelfzucht en gebed tegenover grootspraak.’ Dat is een heel korte samenvatting van wijze woorden die ik las bij Abraham Heschel, een joodse filosoof, en die alles te maken hebben met karaktervorming, het onderwerp van deze blogserie.

Karaktervorming gebeurt daar waar jij je laat veranderen aan het leven. Deze verandering ontstaat waar jij je verhoudt tot ‘het anders’ in jezelf, in de ander en het andere. Tot dat wat we snappen, kunnen we ons gemakkelijk verhouden. In het leven komen we echter voortdurend zaken tegen in onszelf, in de ander en in het andere die we helemaal niet goed snappen. De neiging die dan automatisch ontstaat, is om in afweer te stappen, een oordeel te vellen of onze ogen te sluiten. En juist wanneer we dat niet doen en ons verhouden tot ‘het anders’ waarmee we geconfronteerd worden, ontstaat karaktervorming.

De stilte schept ruimte voor de confrontatie met het andere. In de stilte stopt de gerichtheid op alleen onszelf. In de stilte komt de grootspraak tot zwijgen. In de stilte vallen het (ant)woord en het weten weg. Dan kunnen we op andere gedachten komen. De stilte schept ruimte voor karaktervorming.

Ik zoek zelf een aantal keren per jaar een week(end) de stilte om zo de grote woorden om en in mijzelf weer even kwijt te raken. Te komen bij niet-weten. Ook mijn eigen angst en onzekerheid onder ogen te zien, die meestal oorzaken zijn van grootspraak. En zo nieuwe gedachten op te kunnen laten komen. Deze manier van leven helpt mij om te oefenen, zodat ik mijn karakter in kleine stappen kan vormen. Een levensproces.

Een andere vorm om tot stilte én karaktervorming te komen, is bewust reflecteren. Bijvoorbeeld in de vorm van een dag- of logboek. Hoe reageerde ik in deze (werk)situatie? Zou dit anders kunnen? Hoe wil ik mij ontwikkelen? Wat staat mij daarbij in de weg? Wat is mijn kracht?

Nog een manier om je karakter te vormen, is door middel van een intervisiegroep. Een intervisiegroep kan je helpen om je eigen dilemma’s, ontwikkelpunten en vragen met anderen onder woorden te brengen en anderen de gelegenheid te geven je een spiegel voor te houden.

Een persoonlijk voorbeeld. Ik heb een eigen bedrijf. Dat betekent dat ik behalve concrete prestatiedoelen (bijvoorbeeld: ik wil dan en dan een workshop hebben ontwikkeld) ook oefen- en ontwikkeldoelen stel. Ik ben iemand met veel visie. Omdat ik behoorlijk introvert ben en eigenlijk ook best verlegen, breng ik die visie niet zo makkelijk voor de bühne. Mijn oefen- en ontwikkeldoel is dat ik mijn visie zo verwoord dat ik anderen ermee help om zich te ontwikkelen en zo mijzelf zichtbaar maak met mijn visie. Dit gaat over karaktervorming. Dan gaat het over mijn eigen dilemma’s onder ogen zien en daarmee dealen. Stilte, intervisie, supervisie en goede collegiale contacten helpen mij om met mijn dilemma’s te dealen.

Ik zie het leven als een speelveld waarop allerlei toestellen staan die ik mag ontdekken, verkennen, ermee oefenen en zo mijzelf ontwikkelen. Dat helpt me om niet teleurgesteld te raken over al die dingen waar ik niet tevreden over ben, die niet gelukt zijn en die ik niet gehaald heb. Ik mag oefenen. Ik mag spelen.

Karaktervorming kan alleen plaatsvinden wanneer we tot stilte en tot stilstand komen, sprakeloos en ant-woord-loos durven worden en zo andere gedachten toelaten. In de komende blogs beschrijf ik twintig eigenschappen of elementen die bijdragen aan karaktervorming. Deze eigenschappen of elementen keren terug in de parabels over de familie Bever die ook deel uitmaken van deze blogserie.

Ik hoop dat de blogs en parabels je helpen om tot stilstand te komen en zo in kleine stappen je eigen karakter te vormen!

20b. Oud en nieuw

Beatrijs Bever bezoekt haar familie. Wat een feest! De hele familie loopt uit! Beatrijs werd geboren met botte, wel oranje tanden. Zij kon niet in haar eigen levensonderhoud voorzien. Ze kon niet knagen. Dit maakte haar afhankelijk van de zorg van haar familie. Tot ze wegliep. Ze wilde het niet meer. In een ander vennengebied werd een bever smoorverliefd op haar en zij op hem. Beatrijs bleef bij hem en samen kregen ze drie beverdochters. En Beatrijs leerde een hoop bij…!

Die avond organiseert Moeder Bever een diner. Ze zijn er allemaal! Beatrijs is ook van de partij.

‘Ik zal je even helpen!’ zegt broer Bernt. Hij stapelt wat takken op, zodat Beatrijs lekker kan zitten.

‘Nee, dank je,’ zegt Beatrijs. Ze pakt zelf wat takken en maakt haar eigen zitplaats.

Wat beteuterd kijkt Bernt toe.

‘Ik zal je eten voorkauwen,’ zegt moeder Bever.

‘Nee, dank je,’ zegt Beatrijs. ‘Ik heb een stampertje waarmee ik mijn eten fijnmaak.’

Moeder druipt af.

‘Ik zal zorgen dat je genoeg te eten krijgt,’ zegt haar oudste broer Bjӧrg.

‘Nee, dank je,’ zegt Beatrijs. ‘Ik zorg voor mijzelf, zoals jullie allemaal doen.’

Het wordt steeds stiller op de open plaats waar de Familie Bever zojuist nog met elkaar gezellig een groot feest vierde. Enkele Beverfamilieleden gaan apart zitten en murmelen wat. Wat is er met Beatrijs aan de hand? Wat is ze ondankbaar. Ze willen haar toch allemaal graag helpen? Wat is ze veranderd, zeg!

Beatrijs merkt dat het feest niet verloopt zoals zijzelf hoopte en zoals ook de anderen het graag willen. Ze loopt naar het clubje familieleden dat op afstand is gaan zitten.

‘Wat is er aan de hand?’ vraagt ze.

‘Je bent zo anders…’ zegt moeder Bever voorzichtig.

‘Ik… ánders?’ vraagt Beatrijs verbaasd.

‘Ja, vroeger moesten we je bij alles helpen. En daar baalden we soms echt wel van. En nu willen we je graag helpen en sla je alle hulp in de wind,’ zegt de altijd zorgzame Bernt.

Nu schiet Beatrijs in de lach. En terwijl ze lacht, merkt ze dat ze ook huilt. Ze kijkt in haar eigen spiegel. Van toen en van nu…

‘Weet je, vroeger vond ik mijzelf best zielig. Jullie konden allemaal voor jezelf zorgen. En ik kon niet eens zelf eten! Daardoor gingen jullie alles voor mij doen. Toen ik weggelopen was en bij mijn schoonbeverfamilie woonde, merkte ik dat ik toch veel kon, veel meer dan ik dacht. Ik kan alleen geen harde dingen eten. Maar daar heb ik nu ook een oplossing voor gevonden.’

‘Hmm…’ reageren een aantal Bevers.

‘Jullie zijn nog gewend aan de oude Beatrijs. Maar ja, ik ben nu een nieuwe Beatrijs. Mag dat misschien?!’

‘Nou, vooruit dan’ zeggen de Bevers dan in koor.

 

(Dit verhaal is een verwerking van Blog 20a. Weerstand.)

Groeivraag

Welke karakterverandering van jou heeft jouw omgeving beïnvloed? En weet je ook door wie jij veranderd bent? Lees eventueel nog een keer Blog 20a. Neem de tijd om hierover na te denken en schrijf je gedachten op.

Bronnen voor de serie Karakter en Beverburchten

Meer weten over de bronnen voor deze serie? Klik dan hier:

Toon text

Bronnen voor deze serie

Covey, S.R. (2007), De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, Amsterdam/Antwerpen: Business Contact.

Dam, A. van (2009), De kunst van het falen. Hoe je door effectief leren succesvol kunt presteren, Amsterdam: Ambo.

Derks, W. (2003), Een leefregel voor beginners, Tielt: Lannoo.

Grün, A. (2010), Benedictijnse regels voor een gelukkig leven, Baarn: Forte Uitgevers BV.

Halík, T. (2016), Geduld met God. Twijfel als brug tussen geloven en niet-geloven, Zoetermeer: Uitgeverij Boekencentrum.

Ouaknin, M. (2001), De tien geboden, Amsterdam: Uitgeverij Boom.

Rossum, C. van (2014), Kwetsbaarheid is kracht. Menselijk maatwerk in duurzaam, inspirerend en ambachtelijk loopbaan- en studiekeuzeadvies, Rotterdam: Loopbaanparadox, in eigen beheer.

Rossum, C. van, ‘Angst is niet iets om bang voor te zijn’, in: CoachLink Magazine 2015, nr. 4, pp. 55-58.

Rossum, C. van, ‘Verbinding creëren door te luisteren’, in: CoachLink Magazine 2015, nr. 3, pp. 80-83.

Rossum, C. van, ‘Gezond en duurzaam werken – een leerproces voor werkgever en werknemer!’, in: CoachLink Magazine 2016, nr. 5, pp. 56-59.

Rossum, C. van, ‘Leidinggeven aan gezond en duurzaam werken’ in: CoachLink Magazine 2016, nr. 6, pp. 70-73.

Sinek, S. (2016), Begin bij het waarom. De gouden cirkel van ondernemen, Amsterdam: Uitgeverij Business Contact.

Whitworth, L., H. Kimsey-House & Ph. Sandahl (2007), Co-Actief Coachen. Nieuwe vaardigheden voor professioneel en persoonlijk coachen, Zaltbommel: Thema.

Over het blog

De missie van Loopbaanparadox is: “Kwetsbaarheid is kracht! Menselijk maatwerk in duurzaam, inspirerend en ambachtelijk loopbaan- en studiekeuzeadvies”. Het blog draagt in dit kader kennis, inspiratie en deskundigheid over en verschijnt wekelijks.

De foto’s zijn van fotograaf Marcel Sjoers (www.marcelsjoers.nl). Ze zijn te bestellen via marcel@marcelsjoers.nl. Het blog is geschreven door Cora van Rossum (www.loopbaanparadox.nl) en staat onder redactie van Marleen Schoonderwoerd (http://www.linkedin.com/in/marleenschoonderwoerd).

Wanneer door dit blog persoonlijke dilemma’s boven komen, is het altijd mogelijk om hierover te mailen (cora@loopbaanparadox.nl). Gratis!

Cora van Rossum – www.loopbaanparadox.nl –25-9-2018

Dit vind je misschien ook leuk...